آموزش جابجا کردن اطلاعات هارد از طریق باکس هارد

آموزش جابجا کردن اطلاعات هارد از طریق باکس هارد

جابجا کردن اطلاعات هارد داخل کامپیوتر یا نوت بوک از طریق باکس هارد خیلی کار ساده در عین حال کاربردی می باشد .برای خیلی از ما پیش آمده که بخواهیم از قطعات کامپیوترهای قدیمی استفاده کنیم. اگر شما هم در خانه یا محل کار خود یک هارد قدیمی دارید یا لپ تاپ شما دچار آسیب دیدگی شده است اما هارد دیسک آن بخوبی کار میکند پیشنهاد میکنم امروز با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را به شما آموزش دهیم تا بتوانید از هارد درایو قدیمی کامپیوتر و یا لپ تاپ تان به عنوان هارد اکسترنال یا خارجی با پورت USB استفاده کرده و نیازی به هزینه ی اضافی و خرید هارد جدید نداشته باشید.

آموزش جابجا کردن اطلاعات هارد داخل کامپیوتر یا نوت بوک از طریق باکس هارد

برای انجام اینکار نیاز به خرید هارد اضافه ندارید . کافیست یک باکس یا نگهدارنده هارد که قیمتی در حدود 15 تا 100 هزار تومان دارد را خریداری کرده و هارد خودتان را بدون هیچ تخصص و اطلاعات قبلی به آن متصل کنید . هارددیسک ها معمولا در دو اندازه استاندارد وجود دارند ، سایز هارد دیسک های مکانیکی قدیمی برای کامپیوترهای رومیزی که دارای ضریب اندازه ۳٫۵ هستند (به اندازه یک کتاب) و بزرگتر از هارد درایوهای لپ تاپ ها هستند ولی به نسبت ارزان تر نیز هستند. همچنین این هارد درایو ها به یک منبع تغذیه خارجی هم نیاز دارند. یعنی اگر بخواهید این نوع هارد را به هارد اکسترنال تبدیل کنید می بایست این مورد را در نظر بگیرید زیرا این نوع هارد می بایست به یک منبع تغذیه وصل باشد.

آموزش جابجا کردن اطلاعات هارد از طریق باکس هارد
آموزش جابجا کردن اطلاعات هارد از طریق باکس هارد

اما اندازه هاردهای مکانیکی لپ تاپ و همچنین هارد SSD به سایز ۲٫۵ کاهش پیدا کرده است. که میتوان سایز آنها را به اندازه یک اسمارت فون در نظر گرفت. همچنین این نوع هاردها نیاز به منبع تغذیه خارجی ندارند و این به این معناست که تنها با یک کابل می توانید این هارد را به کامپیوتر وصل کرده و استفاده کنید. هاردهای با سایز کوچک تر از ۲٫۵ مسلما ظرفیت کمتری دارند و اگر ظرفیت آنها بالا باشد حتما قیمت بالاتری خواهند داشت.

حالا که با سایز هارد آشنا شدید باید یک باکس یا نگهدارنده هارد دیسک خریداری کرده و هاردتان را به آن متصل کنید . تفاوت باکس با نگهدارنده در این می باشد که در داخل نگهدارنده این امکان وجود دارد که شما چند هارد با ظرفتی و رابط های مختلف را به آن متصل کنید که نمونه آن در تصویر زیر مشخص شده است . اما در باکس این امکان وجود ندارد و فقط امکان اضافه کردن یک هارد وجود دارد .

آموزش جابجا کردن اطلاعات هارد از طریق باکس هارد
آموزش جابجا کردن اطلاعات هارد از طریق باکس هارد

اولین بخشی که هنگام خرید باکس باید به آن توجه داشته باشید سایز هارد و رابط های داخلی آن است. اگر شما میخواهید هارد لپ تاپ با سایز ۲٫۵ و کابل SATA را به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید. می بایست یک قاب SATA 2.5 خریداری کنید و اگر میخواهید یک باکس برای هاردیسک قدیمی کامپیوتر که سایز آن ۳٫۵ و معمولا رابط آنها PATA است بخرید می بایست یک قاب با سایز ۳٫۵ با رابط PATA/IDE تهیه کنید.

در نهایت کسانی که می خواهند قاب ۲٫۵ تهیه کنند می بایست به ارتفاع آن نیز توجه نمایند. بسته به ظرفیت هارد شما معمولا ارتفاع باکس ۹٫۵mm ، ۷mm یا ۱۲٫۵mm می باشد. خوشبختانه، درایوهای ۱۲٫۵mm بسیار نادر هستند و معمولا هارد درایو های ۲٫۵ با قاب هایی با ارتفاع ۹٫۵mm یا ۷mm کار خواهند کرد.

به سرعت انتقال اطلاعات نیز دقت داشته باشید

اگر مادربرد شما از پورت USB 3.0 پشتیبانی می کند حتما باکس یا نگهدارنده ای را خریداری کنید که دارای سرعت USB 3.0 باشد . اینکار انتقال اطلاعات را ساده تر در عین حال با سرعت بالایی انجام میدهد . براساس مشخصات فنی ، هاردهای RPM برتری اندکی نسبت به اتصالات USB 3.0 دارند به خصوص برای خواندن و نوشتن فایل های کوچک، اما برای اکثر مردم این تفاوت ناچیز است.
سرعت درایو قطعا یک عامل در طول عمر آن محسوب میشود، با این حال از آنجا که درایوهای سریعتر تولید حرارت بیشتری می کنند. اگر میخواهید از هارد درایو به ندرت استفاده کنید، مانند پشتیبان گیری یک بار در ماه، میتوانید از هاردهای سریعتر استفاده نمایید اما اگر شما قصد استفاده از هارد درایو به طور مداوم را دارید انتخاب کردن یک درایو کندتر عاقلانه تر است. هارد دیسک با سرعت چرخش و پرش آهسته (مانند ۵۴۰۰ دور در دقیقه) بیش از درایوهای با سرعت چرخش بالا (مانند ۷۲۰۰ و گسترش ۱۰،۰۰۰ RPM) توصیه میشود.

اتصالات قدیمی تر از USB 2.0 معولا از دیسک های بزرگتر پشتیبانی نمیکنند، بنابراین آگاه باشید برای پشتیبانی از هاردهای بزرگتر بهتر است از باکس هایی با درگاه های (۲TB+) استفاده کنید.

روش استفاده از باکس هارد

کار با باکس هارد بسیار ساده است . قسمت بالای باکس هارد یک برد قرار دارد که اصلی ترین بخش هم همین قسمت است . کافیست این قسمت را جدا کرده و به هارد متصل کنید . سپس هارد را داخل نگهدارنده (قسمت پایین باکس هارد) قرار داده و با استفاده از کابل به کامپیوتر متصل کنید .

آموزش جابجا کردن اطلاعات هارد از طریق باکس هارد
آموزش جابجا کردن اطلاعات هارد از طریق باکس هارد

در ساخت باکس ها معمولا از دو ماده پلاستیک و فلز استفاده می شود. اگر طول مدت اتصال هارد به کامپیوتر کوتاه و تنها برای بکاپ از هارد اکسترنال خود استفاده میکنید پس جنس قاب آن زیاد فاکتور مهمی نخواهد بود. اما اگر میخواهید از هارد اکسترنال به صورت مداوم استفاده نمایید (مخصوصا اگر در هنگام استفاده کنار کامپیوتر خود نیستید) حتما می بایست از قابی که بدنه فلزی داشته و به خارج شدن گرما از هارد کمک میکند استفاده نمایید زیرا حرارت دشمن تمامی وسایل الکترونیکی است از این رو می بایست در خنک نگه داشتن هارد اکسترنال خود دقت نمایید. پس خرید نوع باکس بسته به میزان بودجه و نوع استفاده ای که میخواهید از هاردتان داشته باشید متفاوت خواهد بود.

منبع : آسا رایا
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.