آثار اخروی تکبر

تکبر به شدت در معارف و متون دینی ما مذمت شده است. در تعبیر زیبایی ، خداوند متعال، تکبر را عامل بسته شدن درهای آسمان به روی انسان بیان می کند. این صفت معمولا صفتی پنهان است که به سادگی شناخته نمی شود.

آثار اخروی تکبر

یکی از شاخص ها برای اندازگیری میزان قبح یک گناه مقدار عذابی است که برای آن تعیین شده است.

امام صادق علیه السلام می فرماید: در جهنم دره ای است به نام سقر برای متکبرین که از شدت حرارت خود به خدای عزوجل شکایت کرد و درخواست کرد به او اجازه دهد تا نفس بکشد، پس چون نفس کشید، جهنم شعله ور شد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: یا اباذر کسی که بمیرد و در قلبش ذره ای تکبر باشد، بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید مگر اینکه قبلش توبه کند.

گویی خداوند قهار تمام ابواب جهنم را برای متکبرین گشوده است که می فرماید: “اکنون از درهای جهنم وارد شوید که در آن جاودانه خواهید بود و چه جایگاه بدی است جایگاه متکبران. (نحل، 29)

در یکی دیگر از آیات قرآن کریم، خداوند متعال صحنه گفتگوی مأموران عذاب با بعضی از کسانی که در جهنم عذاب می شوند را به این گونه تصویر می کشد؛ وقتی فرشتگان عذاب آن ها را به انواع عذاب های دردناک معذب می کنند، خطاب به بعضی از آن ها می گویند ( بچش عذاب را که تو همان ارجمند بزرگواری) یعنی بچش عذاب را که تو خود را خیلی گرامی می داشتی. این سخن کنایه از تکبر آنهاست و فرشتگان به خاطر ذلتی که هم اکنون این انسان متکبر دچار شده، او را نکوهش می کنند . فکر کنیم چرا از بین همه مذمت ها، فرشتگان عذاب، تنها به “تکبر” آنها در دنیا اشاره می کنند ؟

دردناک ترین آیات عذاب، آن آیاتی است که به خلود در جهنم و جاودانه بودن عذاب الهی برای بعضی ها، دلالت دارد؛ خلودی که آن چنان باورش دشوار است که خدا به پیامبرش می فرماید: به خدا قسم بخور و بگو آری هستند کسانی که در عذاب مخلدند. (یونس 53)

در قرآن کریم می فرماید این عذاب جاودانه برای متکبرین است: و کسانی که آیات ما را تکذیب کردند و در برابر آن ها تکبر ورزیدند، آن ها اصحاب آتش هستند و در آتش جهنم جاودانه خواهند بود. (اعراف، 36)

منبع: کتاب رهایی از تکبر پنهان. استاد پناهیان

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.