نذر خون در شب های قدر در قم

نذر خون در شب های قدر

در شب های قدر حرم مطهر حضرت معصومه(س) مملو از جمعیتی می شود که یکصدا با تضرع خالصانه به درگاه الهی طلب مغفرت می کنند، برنامه‌های شب قدر در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) کانون اصلی اجتماعات مردمی در شهر مقدس قم است.

مردم قم در مراسم های مختلف  مذهبی آداب و رسوم خاص خود را دارند که برای هر چه بهتر برگزار کردن عبادت های دینی خود به کار می برند، محور همه اداب و رسوم مذهبی در قم  به صورت گروهی است.

روزه داری ماه رمضان نیز یکی از عبادت هایی است که به عنوان یکی ار واجبات دینی است  و مردم قم برای بهتر و حتی شاد برگزار کردن این ماه ،رسم و رسوم خاص خود را دارند از جمله رسم کلوخ اندازون، خانه‌تکانی یا خاک‌گیری در استقبال از ماه رمضان، سحرخوانی،  سنت حسنه اطعام نیازمندان، رسم زیبای خرماگردانی برای اطعام روزه‌داران، تغییر ساعات کاری در رمضان، جشن اوهی اوهی در نیمه رمضان و جشن میلاد امام حسن(ع)، تهیه حنا/ پخت و توزیع کله‌پاچه در شب قتل ابن ملجم، هدیه به روزه‌داران کوچک، تهیه شیرینی سنتی کسمه، مراسم آشتی‌کنان افرادی که با هم قهر بودند، روزه پیشوازی، و مهمانی افطالری.. از جمله رسم های مردم قم در ماه مبارک رمضان است که بسیاری از این ها هنوز هم زنده و در حال اجرا شدند هستند.

مردم قم در شب های قدر نیز برای برگزاری عبادت های وارد شده در این شب ها از گذشته آداب و رسوم خاصی داشتند.

در شب های قدر حرم مطهر حضرت معصومه(س) مملو از جمعیتی می شود  که یکصدا با تضرع خالصانه به درگاه الهی طلب مغفرت می کنند، برنامه‌های شب قدر در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) کانون اصلی اجتماعات مردمی در شهر مقدس قم است.

جمع شدن در مساجد، تکایا، حسینیه ها، بقاع متبرکه  و محور این حضور در حرم حضرت معصومه(س)  و مسجد مقدس جمکران  برای شب زنده داری است، در شب های قدر خیابانهای اطراف حرم  و میدان آستانه نیز پذیرای خیل عظیم شب زنده داران می شود.

مسجد جمکران نیزهر ساله  شاهد جمعیت انبوهی از مردم شب‌زنده‌دار و عزاداری است که دلتنگ امام عصر خود هستند و می‌خواهند این شب را در کنار مولای خود احیا بگیرند.

با آغاز شب های قدر حضور گسترده مردم در حرم حضرت معصومه(س) ومسجد مقدس جمکران باعث می شود که تدابیر ترافیکی اندیشیده شود.

شب زنده داری  و راز و نیاز در شب های قدر یکی از مستحب های تاکید شده است اما مردم قم برای انجام این مستحب تاکید شده بسیار مقید هستند، ساعات کاری بعد از شب های قدر در قم مانند دیگر شهرهای کشور نیز با تاخیر آغاز می شود.

قرائت دعای جوشن کبیر، مراسم قرآن به سرگذاشتن، عزاداری برای شهادت مظلومانه مولای متقیان حضرت علی (ع)، به جای آوردن دعاهای و اعمال وارد شده در این شب ها از جمله سنت هایی است که در شب های قدر در قم انجام می شود.

مردم قم تاکید فراوان دارند که مراسم های شب قدر به صورت گروهی انجام شود به همین خاطر در این شب ها اماکن مقدسه مملو از شب زنده داران می شود.

مردمی هم که بنا به دلایلی نتوانسته اند در مراسم اماکن مقدسه شرکت کنند از طریق برنامه های مستقیم که از صدا و  سیما از جمله شبکه نور پخش می شود به شب زنده داری می پردازند.

مسئله شب های احیا برای مردم قم از چنان اهمیتی برخوردار است که برای بیمارانی که در بیمارستان ها بستری هستند امکاناتی از جمله رادیو و تلوزیون  فراهم و در اختیار بیماران قرار داده می شود تا انها هم بتوانند عبادت های این شب ها را به جا اورند.

یکی دیگر از رسم های که چند سال است در قم مردم انجام می دهند اهدای خون در شب های قدر است به همین خاطر مراکز انتقال خود در این شب ها فعال هستند،و  این مرکز پذیرای زنان و مردان خداجوی استان قم است تا در شب های قدر نذر خون خویش را ادا کنند.

نذر خون در شب های قدر - زن امروزی

سال 95 در شب های قدر 500 تن به مراکز اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد، 450 تن موفق به اهدای خون شدند.

منبع: بیتوته 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.