مراحل تهیه گل سفال گری

نوع معمولی گل سفال گری در نتیجه مخلوط کردن خاک رس و آب به وجود می آید . البته انواع گل های سرامیکی و پلیمری هم وجود دارد . این نوع گل برای خشک شدن به کوره احتیاج دارد. برای کارهای خانگی می توان از قرار دادن ظروف فلزی بر روی  شعله گاز ، جهت خشک کردن کارها استفاده کرد.

گل سفالگری - زن امروزی

مراحل تهیه گل سفال گری :

1- زدودن مواد زاید از خاک رس:

اگر خاک رس شما آماده و به اصطلاح کارخانه ای نباشد به احتمال زیاد ناخالص بوده، که همین مورد در کیفیت کار شما تاثیر خواهد گذاشت. مواردی مانند: وجود شن، مواد آهکی و … که برخی از آن ها را نمی توان به خوبی از خاک رس جداسازی کرد. پس تا جای ممکن از خاک رس تصفیه شده استفاده کنید.

2- مخلوط کردن خاک رس با آب:

برای بدست آوردن گل سفال گری، خاک رس را با مقداری آب مخلط می کنیم. برای این کار می توان از روش سنتی (مخلوط کردن با دست) یا استفاده از ماشین های همزن مخصوص این کار استفاده کرد. گل به دست آمده را انقدر مخلوط می کنیم تا کاملا یک دست شود.

3-خواباندن گل:

پس از مخلوط کردن مدتی گل را می خوابانند تا به اصطلاح گل نرم تر و حجیم تر شود. برخی از سفال گران برای سرعت بخشیدن به این فرآیند گل را در مکان گرم و مرطوب قرار می دهند یا بخشی از گل باقیمانده از کارهای قبل را به آن اضافه می کنند. اضافه کردن سرکه و نشاسته هم مرسوم است.

پس از طی مراحل بالا گل شما برای استفاده آماده است.

منبع: 4lozi

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.