قدم چهارم فیلمنامه نویسی: چگونه اجزاء داستان را بهتر بیابیم ؟
قدم چهارم فیلمنامه نویسی: چگونه اجزاء داستان را بهتر بیابیم؟
بعدها برای شما خواهم گفت که شناخت خود و اطرافیان خود ، چقدر می تواند نیازهای شما را به عنوان یک نویسنده ، برطرف نماید وگرنه دست به قلم شدن و ساختن و پرداختن داستانها و شخصیتها عملی است غیر ممکن و نشدنی !
اما سومین کارکرد تمرین مذکور اینست که به سادگی متوجه می شوید دلیل و علت اصلی شما برای دوست داشتن فیلم های محبوبتان به چه خاطر است ؟ چقدر مسبب این شیفتگی متن و فیلمنامه است ؟ چه میزان داستان و ماجرای آن برگ برنده فیلم کذایی است یا چقدر نحوه پرداخت شخصیت ها ؟ … نوع روایت فیلم در این محبوبیت و اثرگذاری چه جایگاهی دارد ؟ آیا اگر داستان را از جای دیگری شروع کنید و پیش ببرید ، باز نتیجه به همین منوال خواهد بود ؟ یا موارد دیگری مانند : بازی بازیگران ، نحوه ی کارگردانی و حتی فیلمبرداری و موسیقی آن چقدر در این جذابیت ، نقش و کارکرد دارد ؟
بدین ترتیب با نوشتن خلاصه فیلمنامه و داستان فیلم متوجه می شوید نقطه قوت فیلم و فیلمنامه در کجاست ؟
چهارمین تاثیر این تمرین نیز مربوط به نگارش ایده و طرح است که در آینده ای نزدیک و هنگام ایده پردازی و نوشتن طرح به آن باز می گردیم .
اما اکنون کاغذ و قلمی بردارید و خلاصه داستان سه فیلم محبوبتان را بنویسید . پس از اتمام نگارش و مرور خلاصه ی فیلم ها ، از خود بپرسید :
آیا این همان فیلم محبوب من است ؟ نسبت به آن چه چیزهایی کم دارد ؟ موردی را از قلم انداخته ام ؟ اصولا مواردی که نکته مهم و متمایز کننده این فیلم نسبت به سایرین است ، چقدر قابل بیان و چقدر قابل فهم اند ؟ … و مهمتر اینکه : آنچه نوشته اید ( خلاصه فیلمنامه ) چقدر وابسته به فکری بدیع ، ایده ای جدید … یا شخصیتی متفاوت ، باور پذیر و یا عینی است ؟
اکنون برای بار دیگر ، خلاصه فیلم را بنویسید و این بار سعی کنید موجزتر و خلاصه تر از قبل آن را توضیح دهید … آنقدر که به خلاصه ای پنج تا سه خطی برسید ! … سپس تلاش کنید اجزاء آنچه را که نوشته اید از یکدیگر تفکیک نمائید تا زیر بنای داستان بی پرده تر و بی پیرایه تر از هر زمان دیگر مقابلتان رخ نمایی کند . . .
محسن تهرانی