فرهنگ واژه های سینمایی گروه ن

فرهنگ واژه های سینمایی گروه ن

واژه های سینمایی گروه ن : در این بخش شما با واژه های سینمایی بخش ن آشنا خواهید شد.

نئورئالیزم نئورتالیزم در اصل به شیوه واقع گرای سینمای ایتالیا بین سالهای 1913 تا 1916 بر میگردد که فیلم های ایتالیایی تحت تأثیر نوشته های رئالیست ادبیات سیسیلی قرن نوزدهم،به مسائل انسانی بر زمینه های طبیعی می پرداخت. Neorealism
نرم کردن تصویر فیلمبرداری به شیوه ای که در آن جزئیات و خطوط ریز ِ تصویر، کمی محو باشد. Diffusion
نسبت ابعاد نسبت بین طول و عرض پرده ی سینما ( یا تصویر روی پرده سینما). Aspect Ratio
نظریه مؤلف نظریه ای انتقادی که در دهه ی پنجاه بین نقد نویسان سینمایی فرانسه اشاعه یافت و به تدریج منتقدان سایر کشورهای جهان پی آن را گرفتند. Auteur Theory
نگاتیو(فیلم منفی ) نسخه ی منفی فیلم که قسمت های تاریک و روشن بر آن معکوس ثبت شده و پس از چاپاز روی آن، نسخه مثبت به دست می آید. Negative
«نما» مقدار تصویری که دوربین فیلمبرداری بدون قطع از یک صحنه میگیرد. Shot
«نما»ی آرشیوی به «نما»ی بایگانی رجوع شود. Library Shot
«نما»یی از روی شانه «نما»یی که معمولاً در صحنه های گفتگو به کار می رود. به این ترتیب که دوربین ازبالای شانه و پشت یکی از دو طرف، صورت یا نیم تنه طرف مقابل او را نشان می دهد. Over-the-Shoulder-Shot
«نما»ی بایگانی استودیوهای فیلمسازی معمولاً دارای بایگانی مفصلی هستند که در آن انواع واقسام «نما» های مختلف مربوط به صحنه ها و وضیعت ها  و مناظر کلی وجوددارد. Stock Shot
«نما»ی پوشش دار نوار فیلمی که قسمتی از کادر تصویر آن دارای پوششی است که نور از آن رد نمیشود. Matte Shot
«نما»ی تعقیبی «نما»ی متحرک. «نما»یی که موضوع فیلمبرداری در آن دنبال میشود. Follow Shot
«نما»ی تمام قد «نما»یی که در آن تمامی پیکر مشخص دیده شود. Full Shot
«نما»ی خیلی درشت «نما»یی درشت تر و نزدیک تر از «نما»ی نزدیک( Close – up) . Extreme Close – up
«نما»ی خیلی دور «نما»یی دورتر و ریزتر از «نما»ی دور. (Long – Shot) Extreme Long – Shot`
«نما»یدرشت «نما» یا تصویر درشتی که دوربین فیلمبرداری از فاصله نزدیک از موضوع میگیرد. Close – up
«نما»ی دور، «نما»ی عمومی «نما»یی که حداقل تمام هیکل موضوع فیلمبرداری و گاه کمی بیشتر را در بربگیرد. Long Shot
«نما» ی دونفره «نما»یی که در آن دو نفر با هم ( معمولاً نیم تنه ) نشان داده شوند. Two – Shot
نمایش فیلم (1) مرحله ی بعد از تولید و توزیع فیلم؛ نمایش دادن فیلم برای عامه ی تماشاگر. Exhibition
نمایش فیلم (2) نمایش دادن فیلم به وسیله ی تاباندن آن بر پرده ی سینما. Projection
نمایش فیلم ازروبرو شیوه ای در فیلمبرداری، ترکیب یک صحنه ی زنده و صحنه ای که قبلا فیلمبرداری شده و فیلمبرداری از مجموع این دو. Front Projection
نمایش فیلم ازپشت به اصطلاح «بک پروجکشن» رجوع شود. Rear Projection
«نما»یکلی یک «نما»ی عمومی از صحنه، «نما»ی دور و در بر گیرنده تمامی صحنه. Master Shot
«نما»یلایی «نما»یی درشت از یکی از جزییات صحنه که اهمیت عمده ای در جریان وقایع صحنه دارد و خبر یا اطلاع مهمی می دهد و میان وقایع ظاهر می شود. Insert
«نما»ی متحرک(1) «نما»یی که با دوربین متحرک گرفته شود. Traking Shot
«نما»ی متحرک(2) «نما»ی گرفته شده با دوربین متحرک. «نما»یی که طی آن دوربین «موضوع» متحرکی راهمراهی می کند. Travelling Shot
«نما»ی متوسط «نما»ئی حد فاصل بین «نما»ی دور و «نما»ی نزدیک. Medium Shot
«نما»ی مدل «نما»یی که در آن به جای جسم بزرگ اصلی از نمونه های کوچک ( ماکت ) اجسام استفاده شده باشد. Model Shot
«نما»ی معرفی کننده یک «نما»ی دور و عمومی که معمولا در شروع صحنه بیاید و کارش معرفی وضعیت کلی، وتثبیت موقعیت کلی صحنه است. Establishing Shot
«نما»‌ی نقاشی شده روی شیشه یکی از حقه های سینمایی که در آن قسمتی از صحنه ای که قرار است فیلمبرداری شود روی سطحی شیشه ای نقاشی می شود و جلوی دوربین فیلمبرداری قرار می گیرد، جوری که صحنه را پر کند. Glass Shot
«نما»ی نقطهنظر «نما»یی که صحنه را از دریچه ی دید و نقطه نظر یکی از شخصیت های فیلم نشان بدهد.(P.O.V.) Point-of-View Shot
 «نما»ی واکنشی «نما»یی که واکنش شخص یا اشخاصی را که ناظر واقعه ای هستند نشان میدهد. Reaction Shot
«نما»ی هوایی «نما»یی که دوربین فیلمبرداری از هوا، از ارتفاع نسبتاً زیاد، از بالای جرثقیل مخصوص فیلمبرداری، از داخل هواپیما و یا هلیکوپتر می گیرد. Aerial Shot
نمره بندی(  اتالوناژ ) سلسله مراتب اصلاح رنگ و میزان تاریکی یا روشنایی هر «نما» در جریان چاپ نسخه ی نهایی فیلم، به طوری که فیلم از این لحاظ یک دست باشد. Grading
نوار (1 نوار صوتی

(2 ریلی که دوربین فیلمبرداری بر آن روی ارابه ای حرکت داده میشود.

3)حرکت دادن دوربین بر ارابه.

Track
نوار سروصداهای متفرقه فیلم

(ساندافکت)

یکی از سه نوار تشکیل دهنده صدای فیلم. نواری که در روی آن سروصداهای متفرقه ضبط شده اند. Effects Track
نوار صدا یکی از سه نوار تشکیل دهنده صدای فیلم. نواری که در روی آن گفتگوها ضبط شده اند. Sound Track
نوارموسیقی نوار یا باندی که روی آن فقط موسیقی فیلم ضبط می شود . Music Track
نور آرک منبع روشنایی دستگاه های نمایش فیلم ( آپارات ). Arc Light
 نور اصلی صحنه نور اصلی که برای روشن کردن صحنه موقع فیلمبرداری به کارمی رود. Key Light
نور بیشتر ازمعمول شیوه ی نور پردازی به نحوی که « نور اصلی » سهم بسیار عمده ی روشنایی کل صحنه را تشکیل دهد و در نتیجه بین سایه و روشن در صحنه تضاد اندکی باشد. High Key Lighting
نورپردازی روشن کردن صحنه برای فیلمبرداری از آن. Lighting
نور دادن بهفیلم میزان نوری که موقع فیلمبرداری به وسیله ی دیافراگم به فیلم  میرسد. Exposure
نور زیاد به فیلم هنگام فیمبرداری بیشتر از حد لازم نور دادن که نتیجه اش سفید و روشن تر شدن تصویر است بیش از حد معمول. Overexposure
نور مکمل روشنایی کمکی که از طرف مقابل منبع اصلی نور به موضوع فیلمبرداری تابانیده می شود و سایه ها را نرم و کمی روشن تر می کند و به قسمت هایی که در تاریکی مانده اند و نور اصلی به آنها نرسیده، روشنایی می بخشد. Filler Light
نورموجود نور طبیعی هر محیطی (‌اعم از محیط داخلی یا خارجی). Available Light
نوع (ژانر ) کلمه ی فرانسه، اصلاً به معنی نوع و قسم، و در سینما نوعی و گروهی فیلم خاص مثل ژانر « وسترن »، ژانر « موزیکال » و غیره . Genre
نیکل اودئون(سینمای دوپولی) اولین سری سالن های نمایش فیلم که در سال 1905 به شکل ابتدایی در آمریکا بابشد و کارش خیلی بالا گرفت. یک تالار دراز با ردیف نیمکت های چوبی و دستگاه نمایش ابتدایی. Nickel Odeon

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.