جشن گلاب گیری

آیین گلاب گیری مراسمی است که هر ساله از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد در برخی نقاط کشورمان برگزار می شود . از معروفترین مراکز گلاب گیری، نیاسر و قمصر کاشان و میمند فارس است.

گل محمدی از زیباترین و خوشبوترین گل هاست که میهمانی بهاری است و در طول مدت یک ماه، در مراسم گلاب گیری، مرغوب ترین گلاب ها را به ما هدیه می کند.

جشن گلاب گیری - زن امروزی

بر اساس مدارک جدید، ایرانیان، اولین قومی بودند که از گل سرخ، اسانس و گلاب به روش تقطیر به دست آوردند.

در طول یک ماه جشنواره گلاب گیری، هر صبح مرد و زن، کوچک و بزرگ، راهی باغ ها و مزارع گل محمدی شده و مشغول گل چیدن می شوند.

جشن گلاب گیری - زن امروزی

این آیین دیرینه در ایران با وجود گذشت سالیانی دراز، تغییرات چندانی به خود ندیده است. گلاب گیری در ایران به دو روش سنتی و صنعتی انجام می شود.

در کاشان هر ساله این مراسم، از 19 اردیبهشت ماه آغاز می شود. باغ های گل، فروشگاه عرقیات و کارگاه گلاب گیری، از جمله مکان هایی است که میزبان گرشگران است. از هر هکتار سطح زیر کشت گل محمدی 4200 کیلوگرم گل محمدی برداشت می شود و سالانه 15 هزار گلاب سنگین در واحدهای تولیدی آن، به دست می آید.

میمند و داراب دو شهر از شهرهای استان فارس است که باغ های گل محمدی آن، تا کیلومترها مشام رهگذران را معطر می سازد.

در فارس بیش از 6 هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است و به طور متوسط 7 تا 8 هزار تن گل محمدی از گلزارهای آن برداشت می شود. از 105 کارگاه سنتی  و صنعتی، بالغ بر 9 هزار لیتر گلاب و سایر عرقیات، تولید می شود.

گیلده از روستاهای دهستان جیرفت در شفت نیز، روستایی است که بهترین گل محمدی در آنجا کشت می شود و مراسم گلاب گیری در اوایل خرداد ماه در آن جا برگزار می شود.

هر ساله گردشگران زیادی از داخل و خارج، از مزارع گل محمدی و آیین گل چینی و گلاب گیری دیدن می کنند.

در تاریخ 9 ذی الحجه هر سال، خانه خدا توسط گلاب ناب ایرانی شسته می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.