تیم تولید برای ساخت انیمیشن 3D کامپیوتری

تیم تولید برای ساخت انیمیشن 3D کامپیوتری

تیم تولید برای ساخت انیمیشن : برای تولید موفق یک فیلم انیمیشن، به افرادی که تیم را تشکیل می دهند نیاز است. این افراد باید در حرفه ی خود متخصص باشند، تا بتوانند تولید با کیفیتی ارائه کنند، در ضمن این افراد باید توانایی حل مشکلات و ارائه ی نکات تکنیکی را داشته باشند. در این قسمت، افرادی که در یک پروسه تولید انیمیشن سه بعدی نیاز است را به همراه وظایف آنها ذکر کرده ایم . متاسفانه، بخش انیمیشن کامپیوتری در ایران به دلیل نبود منابع صحیح آموزشی، شدیدا از عدم وجود نیروی متخصص رنج می برد و رفع این مشکلات نیازمند صرف زمان و هزینه بسیاری است ، که البته غیر ممکن نیست .

کارگردان Director :

کارگردان در تولید پروژه ی انیمیشن، ( هم در 2D و هم در فیلم زنده ) بالاترین مقام اجرایی را دارد. دید ساختاری و تفسیر پروژه، جزء مسئولیت های اصلی اوست. در تولیدات اولیه ی انیمیشن، کارگردان خود، تهیه کننده، نویسنده حتی جزئی از تیم تولید بود. ولی در تولیدات بزرگ، کارگردان وظایفی مانند : تایید طراحی ها، استوری بورد و لایکا ریل دارد. وقتی انیمیشن در حال تولید است، کارگردان باید : راهنما، سرپرست و تایید کننده ی خروجی هر تیم باشد، موزیک، دوبله و تدوین نیز در این لیست قرار دارند. معمولا کارگردانان از دیدگاه مختص خود پروژه را هدایت می کنند و نحوه ی کار هریک متفاوت است ولی در کل باید با تهیه کننده و هدف تولید، هماهنگ باشند.

تهیه کننده Producer :

در انیمیشن،این شخص باید قاطعانه مسئول رسیدگی به روند اجرایی پروژه بوده وپاسخگوی آن نیز باشد. همچنین مطمئن باشد که تمامی روند بر اساس برنامه است و تیم مشکلی از لحاظ عمل به برنامه ای که برای تولید چیده شده ندارد. شخص تهیه کننده، مسئولیت حقوق مالی و موارد قانونی تیم، را بر عهده دارد. در برخی از تولیدات تلوزیونی یا سینمایی، در ارتباط با تولید و اطلاع رسانی آن نیز سهیم است و دیگران را از نوع تولید و این که چگونه پروژه ای است ( از لحاظ پیچیدگی و نوع تولید ) آگاه می کند.
در کل، این شخص مسئول اجرای پروژه بوده و در خصوص شفاف سازی دیدگاه تولید برای کارگردان و تیم تولیدی عمل می کند. وی همچنین باید اطمینان حاصل کند که پروژه، نرم و روان در حال تولید است. گاهی اوقات نیز در مورد مسائل پیچیده ی تولیدی تصمیم گیری کرده و راه حلی برای آنها می اندیشد.

مدیر تولید Production Maneger :

هرچند این شخص در تولیدات فیلم زنده همکاری می کند، ولی وجود آن در یک پروژه ی انیمیشن بسیار ضروری است. این شخص ارتباط بسیار نزدیکی با تهیه کننده دارد و کارهای روزانه ای از جمله : چک روند اجرایی، چک محصول خروجی هر تیم را دارد، در کل این مسئولیت اداری بوده و مسئول اجرایی در تولید انیمیشن نیست. در حالی که مسئولیت ورود و خروج روزانه ی افراد و کنترل ثانیه به ثانیه ی آنها شامل مدیریت تولید نیست و نخواهد بود!.

مدلساز کاراکتر Character Modeler :

گاهی اوقات وجود هنرمندان ساخت کاراکتر، در پیش تولید لازم می شود. خصوصا در مورد ساخت کاراکتر اصلی برای تولید. معمولا برای تولید، تعداد کمی مدلساز کاراکتر لازم است مگر این که پروژه عظیم باشد. این هنرمندان ، مسئول ساخت کاراکتر و تکسچرینگ آن هستند. ( اگربرای مبحث تکسچرینگ، نیروهای جدا در نظر گرفته نشده باشد) . خبره ترین کاراکتر سازان، معمولا برای شخصیت های اصلی فیلم انیمیشن در نظر گرفته می شوند و دیگر هنرمندان روی ساخت کاراکتر های فرعی و کاراکتر های Crowd کار می کنند.

طراح تولید Production Designer :

این شخص در مرحله ی پیش تولید همکاری دارد، و مسئول طراحی روند تولید پروژه است. نسبت به بزرگی پروژه، ممکن است بیشتر از یک نفر در این قسمت همکاری کند. زمان بندی پروژه از لحاظ تولید و مشخص کردن Death Line ها بر اساس زمان کلی پروژه جزء وظایف اصلی این فرد است. حضور طراح تولید، در کل دوره ی تولید الزامی نیست. مهمترین قسمتی که باید در آن ایفای نقش کند، مراحل اولیه ی تولید خواهد بود. داشتن آگاهی کامل در خصوص روند و روابط در تولید انیمیشن 3D جزء مهمترین فاکتور در طراحی تولید است.

انیماتور Animator :

مسلم است که انیماتور اصلی ترین فرد در تولید است، انیماتور ها بر اساس وظایف به قسمت های مختلفی از جمله : انیماتور کاراکتر ، انیماتور وجلوه های ویژه ، مدل انیماتور ( کسانی که مجسمه های ساخته شده را جان بخشی می کنند ) طبقه بندی می شوند.
انیماتور باید خودش را از لحاظ شخصیتی و توانایی آنچه باید انیمیت کند بسنجد، به سخنان و زمان تعیین شده برای هر شات توسط کارگردان گوش داده و به آنها توجه کند. سپس، حرکات را صحیح و دقیق روی کاراکتر ها پیاده کند. همچنین باید درقبال اینکه دیگر انیماتور ها چگونه همان کاراکتر را انیمیت می کنند رفتاری احترام آمیز داشته و به آنها کمک کند. یکنواختی و پایداری نوع انیمیت، یکی از مهمترین مسائلی است که هم کارگردان و هم انیماتور ها باید در طول تولید آن را رعایت کنند و در میان خود این نکته را یادآور شوند.
انیماتور های سه بعدی، نوعی تکنسین نرم افزاری نیز هستند، چون باید در تعامل خوبی با نرم افزار، کاراکتر را به طرز صحیحی انیمیت کنند. همچنین باید به قواعد و قوانین انیمیشن توجه کافی داشته باشند. تفاوت اساسی میان انیماتور 2D و 3D در این است : انیماتور 3D تمامی حرکت را باید خودش بسازد، در حالی که انیماتور 2D فقط حالت های اصلی را طراحی کرده و بقیه کار را به دستیار انیماتورمحول می کند تا inbetween ها را ایجاد کند.

مدلساز محیط Environmental Modeler :

انیمیشن سه بعدی بدون وجود بک گراند نمی تواند تولید شود، (شامل : محیط های داخلی و بیرونی . ) این بخش نیز جزء مهمترین ها در تولید است. اگر فضاها کامل و پیچیده باشند، تمامی تیم مدلسازی فضا، روی آن کار می کنند تا جایی که ساخت و تکسچرینگ به اتمام برسد. چنانکه هنرمندان ساخت فضا، باید بتوانند اتمسفر و حال و هوای صحنه را به خوبی اجرا کنند، خصوصا در پروژه های واقع گرایانه، باید توانایی اجرای واقعیت را داشته باشند. فضا ها نقش مهمی در طول فیلم بازی می کنند، پس رفتار صحیح در این پروسه، می تواند روی موفقیت فیلمتان تاثیر گذار باشد.

هنرمند ایجاد بافت Texture Artist :

وظیفه ی این هنرمندان ایجاد بافت های سطوح در فیلم انیمیشن است. چه کاراکتر ها و چه فضاها، این بافت ها مشخص کننده ی پیچیدگی و طبیعت مدل سه بعدی هستند. خصوصا در تولید بازی های رایانه ای و انیمیشن وب، این بخش جزء مهمترین هاست، جایی که مدلهای Low قدرت مانور را سلب کرده و باید با توسل به جزئیات تکسچر ، آنها را به خوبی به سمع و نظر مخاطب رسانید. هنرمندان این بخش، در تعامل کامل با کارگردانان هنری هستند، چرا که وظیفه تعیین حال و هوای Style پروژه بر عهده ی آنهاست.
گاهی اوقات، بافت ها در مدل های High-Poly کاراکتر ها، آنها را بسیار طبیعی جلوه می دهد، زیرا تمامی تاثیرات بافت، کثیفی، پارگی و… را به خوبی ایجاد می کند. تمامی این بافت ها را می توان به صورت RealTime روی مدل ها دید ، برای ایجاد این تکسچر ها از نرم افزار Photoshop استفاده می شود.

هنرمند نورپرداز Lighting Artist :

به غیر از مدلسازان کاراکتر و تکسچر که تعیین کننده ی نوع سطوح و واقعیت است، نورپردازان برای کامل کردن این پروسه وارد عمل شده و صحنه ها را نورپردازی می کنند. نورپردازی در تولید انیمیشن سه بعدی، باید حالت، رنگ و اتمسفر را تداعی کند. این هنرمندان باید نور را شناخته و رفتار آن را بدانند تا بتوانند با ابزار های مجازی 3D آنها را هرچه خوبتر شبیه سازی کنند. معمولا نورپردازی و رندر در کنار هم بوده و رندر کردن شات های انیمیشن، جزء این بخش به شمار می رود.

کامپوزیتور یا Compositor :

در فیلم های مدرن دیجیتالی، با عناصر زیادی سروکار خواهید داشت، خصوصا هنرمند کامپوزیت کار، که باید تمامی این عناصر را شات به شات با هم ترکیب کرده و خروجی را ارائه کند. او باید بتواند بک گراند های ایجاد شده و همچنین Pass های رندر شده را با صحنه ها ترکیب کند، ، تمامی این روند باید با حساسیت بالا صورت گیرد، چون زحمات کل تیم تولید، در حال ترکیب و دیده شدن در فرم نهایی است. این مرحله با استفاده از نرم افزار های مختص این کار مانند : AE, Combustion, fusion و… خواهد بود. هرچه هنرمندان این بخش روی مباحث تئوری و تجربی تسلط بیشتری داشته باشند، می توانند خروجی های خوبی داشته باشند.

صداگذاری و ویرایش Sound/Edit :

وظیفه ی این بخش، پس از اتمام ساخت شات ها،ضبط دیالوگ ها و تدوین آنها روی فیلم است، در ادامه، مباحث افکت گذاری، ساخت و ترکیب آنها جزء مهمترین وظایف این بخش به حساب می آید. تمامی این مراحل بر اساس تولیداتی که در پیش تولید انجام شده خواهد بود؛ در ادامه دوبله ها و موزیک های نهایی میکس و ترکیب می شوند.

منبع : انیمیک
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.